Bewegingsdriehoek

Gezond leven? Beperk stilzitten en beweeg. In een gezonde bewegingsmix wissel je zitten, staan en bewegen af. Hoe je dat het best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek je heel helder weer. Onderaan deze pagina vind je tal van affiches terug waarmee je ook je patiënten kan sensibiliseren. 

Voor wie is de bewegingsdriehoek bedoeld?

De doelgroep van de bewegingsdriehoek is de algemene bevolking vanaf 1 jaar. De driehoek geeft adviezen voor een grote groep mensen. Voor individuele aanbevelingen, bijvoorbeeld om medische redenen, bij vermageren, bij zwangerschap, topsport, … is advies op maat door een professional aan te raden.

De bewegingsdriehoek geeft heel helder weer hoe jij en jouw patiënten meer kunnen bewegen en minder stilzitten. Het Vlaams instituut Gezond Leven heeft het samengevat in de acht Gezond Leven-tips van de bewegingsdriehoek.

Beweging in de strijd tegen Covid-19

Gezond Bewegen is op de dag van vandaag voor ons en onze patiënten actueler dan ooit. Bewegen wordt immers beschouwd als één van de geheime wapens tegen Covid-19.  
Dagelijks bewegen:

  • vermindert stress én ontspant;
  • versterkt het immuunsysteem én
  • vermijdt chronische aandoeningen en overgewicht

Mensen met overgewicht, obesitas, hoge bloeddruk, diabetes, een hart– en vaatziekte of cerebrovasculaire aandoeningen zijn vatbaarder voor het krijgen van Covid-19. Er wordt geschat dat mensen met obesitas 113% meer kans hebben om opgenomen te worden in het ziekenhuis bij een Covid-19-besmetting en dat 48% meer kans heeft om te sterven aan de gevolgen ervan. Dat blijkt uit verschillende studies, waaronder deze.

Bewegen en stilzitten: hoe lang?

Aanbevelingen Volwassenen Beweging Sedentair Gedrag

Een gezonde levensstijl vraagt om een gezonde mix van bewegen, staan en zitten. Dát is geen geheim. Maar hoe lang ben je dan het best minimaal in actie? En hoe lang mag je maximaal stilzitten? Ga met deze aanbevelingen aan de slag voor een gezond evenwicht tussen de twee.

Streef je mee naar de aanbevelingen? Elke stap vooruit is een overwinning. Dan bouw je beetje bij beetje aan een gezonder lichaam. Zet dus je beste beentje voor. Want wat je ervoor terugkrijgt, loont de moeite. Nu en dan een terugval is trouwens normaal. Laat je niet ontmoedigen en hervat altijd vol goede moed je plannen. Geraak jij niet aan onze aan­bevelingen – bijvoorbeeld omdat je gezondheidstoestand daar een stokje voor steekt? Probeer dan alsnog zoveel mogelijk te bewegen, naarmate je gezondheid het toelaat. 
 

Meer informatie over de bewegingsdriehoek vind je op de site van het Vlaams Instituut Gezond Leven.


 


 

Wetenschappelijke basis

Aan de basis van een nieuwe voedings- en bewegingsdriehoek ligt een uitgebreide wetenschappelijke literatuurstudie. Zo verzamelde het Vlaams Instituut Gezond Leven de meest recente wetenschappelijke informatie over gezonde voeding en beweging en stemde het af met de aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad. Ook nam men de bestaande voedings- en bewegingsmodellen uit het buitenland onder de loep.

Vervolgens werd een groep onafhankelijke experten inzake voeding, beweging, lang stilzitten, gedragsverandering en communicatie samengebracht. De experten gaven advies bij en feedback op de inhoudelijke voedings- en bewegingsaanbevelingen en communicatie- boodschappen. Belangrijk is immers dat de aanbevelingen niet alleen correct, maar ook eenvoudig en goed te begrijpen zijn. Bij de visuele uitwerking van de voedings- en bewegingsdriehoek stond de burger centraal. Daarom werden de driehoeken op verschillende momenten bij een groep van 300 burgers getest op begrijpelijkheid, bruikbaarheid en vormgeving. In dat panel zaten verschillende doelgroepen zoals jongeren, ouderen, volwassenen met en zonder kinderen en kwetsbare groepen. 

Tenslotte lichtte het Vlaams Instituut Gezond Leven in een laatste fase de nieuwe voedings- en bewegingsdriehoek toe aan een ruime groep van Stakeholders. Met als doel: draagvlak creëren en manieren bespreken om de nieuwe voedings- en bewegingsdriehoek bekend te maken.

Beweging als leidraad voor chronische zieken

Dat meer lichaamsbeweging een positief effect kan hebben op onze gezondheid weten we als bewegingstherapeuten als geen ander. Regelmatig bewegen is één van de sleutels tot succes bij de behandeling van verschillende ziektes zoals diabetes, hart- en vaataandoeningen, bepaalde kankers en depressie. Het verbetert ook het dagelijkse functioneren en welzijn van de patiënt. Gezond Leven ontwikkelde fiches met beweegaanbevelingen per ziekte. Handig om jouw patiënt mee verder te ondersteunen naast of na jouw behandeling. Daarbonder vind je per ziekte de vele voordelen van beweging én de aanbevelingen voor een welbepaalde aandoening. De bewegingsdriehoek kan hierbij een kompas en leidraad zijn voor een beweeglijker leven voor jouw patiënt.

Wens je nog meer te verdiepen in de voordelen van lichaamsbeweging bij de preventie en behandeling van ziektes? Neem dan via deze link een kijkje in het uitgebreide naslagwerk van Gezond Leven. 

Beeldmateriaal 

Download hier de brochures en affiches over de bewegingsdriehoek.

  • CareConnect
  • Trenker
  • WVVK