10.000 stappen

Waarom 10.000 stappen?

Wandelen is de makkelijkste en goedkoopste manier van bewegen. En dat het goed voor ons is, weten ze tot in Japan. De Japanse onderzoeker Dr. Hatano toonde aan dat 10.000 stappen gespreid over een hele dag de gezondheid fundamenteel verbetert. Je kan dus toch voldoende bewegen, ook al ben je nog niet klaar om te sporten. Stappen kan je altijd en overal: thuis, op het werk, tijdens verplaatsingen (verkeer), in je vrije tijd… 

Hoeveel stappen moet je dan zetten voor een gunstig effect op je gezondheid? 10.000 stappen per dag is ideaal voor volwassenen, 8.000 voor 65-plussers. Maar staar je vooral niet blind op een cijfer: elke stap telt! Ook kleine vorderingen maken een verschil.

Zijn 10.000 stappen niet meteen haalbaar voor jou? Ga dan met mondjesmaat meer bewegen. Want: élke stap die je zet, is er eentje in de goede richting. Elk beetje beweging is beter dan niks. Het zijn kleine stappen voor jou, maar grote voor je gezondheid! Voor wie meer wil bewegen maar niet weet hoe, is ‘Bewegen Op Verwijzing’ de ideale ondersteuning. Een Bewegen Op Verwijzing-coach stimuleert mensen om meer te bewegen met een persoonlijk beweegplan en consultaties.

Voor wie is 10.000 stappen?

Geldt ’10.000 stappen’ voor iedereen? Nee!

  • Ouderen boven de 65 jaar streven best naar 8.000 stappen per dag. Maar het blijft heel persoonlijk: elke oudere kent zichzelf het best en weet wat zijn of haar mogelijkheden zijn. Langzaam opbouwen is hierbij cruciaal.
  • Kinderen en jongeren onder de 18 jaar bewegen best minstens 60 minuten per dag matig intensief tot intensief, en dat alle dagen van de week. 10.000 stappen is voor hen dus onvoldoende. Bij deze doelgroep blijven spel- en sportbeleving, en plezier centraal staan!

Wie op zijn gewicht let, doet er goed aan om dagelijks voldoende te bewegen in plaats van sporadisch zwaar te gaan sporten of fitnessen! Om gewichtstoename te vermijden raden wetenschappers ± 14.000 stappen per dag aan in combinatie met een gezonde, gevarieerde voeding. Mensen met medische aandoeningen of problemen raadplegen best eerst hun arts voor bewegingsadvies.

Hoe begin ik eraan?

  1. Meet je stappen gedurende een week.
  2. Bepaal je doel. 500 extra stappen per dag is een haalbare uitdaging.
  3. Hou dit minstens 1 week vol.
  4. Kies na elke week een nieuw doel.
  5. Maak van extra beweging een dagelijkse routine.
  6. Indien haalbaar voor jou: ga door tot je minstens 10.000 stappen per dag haalt (8.000 stappen voor 65-plussers).

Onthoud ook: elke extra stap die je zet, is belangrijker dan het per se willen halen van 10.000 stappen!

Meer informatie over 10.000 stappen vind je terug op de site van het Vlaams Instituut Gezond Leven.

  • CareConnect
  • Trenker
  • WVVK