Week van de Valpreventie

De ‘Week van de Valpreventie’ (WvdV) is een jaarlijks weerkerende 'vitrine' om val- en fractuurpreventie publiek in de belangstelling te plaatsen. Deze campagneweek heeft als doel ouderen, hun familie en alle gezondheidszorg- en welzijnswerkers in Vlaanderen te sensibiliseren en te informeren over val- en fractuurpreventie. Tijdens de WvdV worden alle verenigingen, organisaties, intermediairs, woonzorgcentra, gezondheids- en welzijnswerkers enz. die in contact komen met 65-plussers, aangesproken om samen te werken rond val- en fractuurpreventie. Dit jaar streden de provincies om de titel 'Beste valpreventieprovincie' door 4 ludieke opdrachten rond beweging uit te voeren en te delen op sociale media. Oost-Vlaanderen ging met deze titel lopen. Deze 10e editie werd succesvol afgerond! De afwezigen hadden ongelijk!

Hier vind je verschillende links waar je met een simpele muisklik meer te weten komt over de verschillende thema’s en challenges die aan bod kwamen.

Bewegen: beweeg mee met Saartje

Samen met Saartje Vandendriessche worden ouderen uitgedaagd om een half uurtje te bewegen.
Deze video met ideetjes om samen te doen met patiënten in het WZC, praktijk of op huisbezoek vind je hier.

Meer info over spierkracht evenwicht en mobiliteit

De beweegdriehoek helpt ons om een gezonde mix van zitten, staan en bewegen na te streven. Meer weten over de bewegingsdriehoek ? Klik hier en ontdek een steekkaart om te printen of lees meer op onze eigen webpagina

Voeding: In de smaak vallen

Voeding is uitermate belangrijk, zowel voor jong als oud, maar als 60-plusser is het dat net een tikje meer. Want ouder worden gaat gepaard met lichamelijke veranderingen die je eetgedrag beïnvloeden en ook je behoefte aan energie en bepaalde voedingsstoffen. Wat je eet en hoe je eet, kan door veel factoren beïnvloed worden. Als je ouder wordt, vinden er lichamelijke, geestelijke en sociale veranderingen plaats die je voedingsinname (on)rechtstreeks beïnvloeden. Het filmpje rond de voeding-gerelateerde opdracht is hier te zien.

  • Wat en hoeveel eet je als 60-plusser het best ? Gezond Leven helpt ons hier verder.
  • In België is 12% van de 70+ers ondervoed en 45% loop risico op ondervoeding! Hier meer info.
  • Tips bij zowel lichamelijke als geestelijke en sociale veranderingen.
  • Meer info rond voeding bij ouderen is ook te vinden in de nederlandse factsheets ‘voeding’ via deze link.
  • Meer info over calcium, eiwitten en vitamine D

Wandelen zonder vallen

Wandelen is een prima vorm van bewegen, makkelijk en heel toegankelijk. Echter onze voetpaden zijn niet altijd even geschikt voor oudere, instabielere personen. Tijdens de Week van de Valpreventie konden we onveilige situaties meldden om zo een aanzet te geven wandelen in je eigen buurt veiliger en uitnodigend te maken voor éénieder. Het filmje rond deze opdracht is hier te zien

Motiveer oudere en jòngere personen om actiever te zijn :

  • ‘Wil jij graag meer bewegen? Een beetje actiever zijn elke dag? Denk en plan dan vooruit. Giet je keuzes in een schema en maak afspraken met jezelf en anderen. Zo lukt het je beter om minder te zitten en meer te bewegen. Meer info vindt je hier’.
  • ‘Een tip om je plannen zo concreet mogelijk te maken: pas het handige trucje met de 4 w’s toe, namelijk watwaarwanneer en met wie. Stel zo je persoonlijke plan op of gebruik ons beweegplan. Vat je plan samen in één zin. Bijvoorbeeld: op zaterdag- en zondagavond kijk ik 10 minuten minder naar tv met mijn lief en trekken we in plaats daarvan naar het parkje om de hoek.’

Zet je beste schoentje voor

Aangepast schoeisel is uitermate belangrijk, stevige schoenen met gesloten hiel ook in huis zijn naar valpreventie toe onontbeerlijk. Gebuik om de schoenen aan te trekken een lange schoenlepel. Het filmpje rond deze opdracht is hier te vinden.

  • De schoenen zitten stevig rond uw voet. Ze knellen in geen enkele richting. Je tenen kan je strekken en er ontstaan geen blaren
  • De enkel is goed omsloten, zodat die gesteund is door de schoen. Je kan de schoenen niet zomaar uitschoppen. Te losse schoenen zorgen voor onstabiliteit en verzwikkingen kunnen optreden. De achterkant is niet platgelopen !
  • Geen gladde zool. Opgepast: een zool met te sterke antislip is ook niet aangewezen. Ook lopen op sokken of nylonkousen is gevaarlijk.
  • Een hak van maximum 3 cm hoogte.
  • Zowel instappers, als met veters of een velcro sluiting kunnen goed zijn.

Meer info over valveilig schoeisel van Gezond Leven.

Gebeten door preventie ? Geef je patiënten met risico op vallen deze folder mee met nog meer tips en tricks om op de been te blijven !

  • CareConnect
  • Trenker
  • WVVK