Nieuwe technologieën
De wereld van de kinesitherapie staat niet stil. Voortdurend zijn wetenschappers op zoek naar nieuwe technologieën om te integreren met de kine-praktijk. Deze eerste experten die we aan je willen voorstellen zijn daar dag in, dag uit mee bezig!
Benieuwd naar welke thema's er nog aan bod zullen komen op 20 september?
Klik hier voor het volledige programma en schrijf je in!
Jonas Verbrugghe - Technologie-ondersteunde hoog intensieve oefentherapie voor personen met lage rugpijn: overzicht van de TechnoHIT trial (sessie 3) - Engelstalig
De digitalisering binnen de gezondheidszorg biedt nieuwe mogelijkheden om de effectiviteit van revalidatie-interventies te verhogen. In deze lezing bespreken we de rol van technologie in de revalidatie van chronische lage rugpijn aan de hand van inzichten uit het lopende
TechnoHIT-project. Dit grootschalige, multicenter gerandomiseerde gecontroleerde onderzoek evalueert de effectiviteit van een tijdsgebonden high intensity training (HIT) protocol, zowel uitgevoerd in de klinische alsook de thuissetting en ondersteund door een zelfontworpen mobiele applicatie. We gaan in op de meerwaarde van technologie bij het verbeteren van therapietrouw, motivatie en oefenprogressie tijdens thuisrevalidatie. Daarnaast reflecteren we op de klinische toepasbaarheid en mogelijke implicaties voor de bredere revalidatiesector.
Dr. Jonas Verbrugghe is kinesitherapeut (MSc Revalidatiewetenschappen, specialisatie in sportrevalidatie) en behaalde een doctoraat in de Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie. Hij is momenteel aangesteld als gastprofessor aan de UAntwerpen en als postdoctoraal onderzoeker aan de UHasselt binnen de Musculoskeletale Revalidatiecluster. Jonas Verbrugghe is een toonaangevend expert in de toepassing en evaluatie van oefentherapie voor de behandeling van chronische musculoskeletale aandoeningen. Samen met zijn onderzoeksteam en samenwerkingspartners stond hij aan de basis van de integratie van multimodale high intensity training (HIT) als een innovatieve therapeutische aanpak voor personen met chronische lage rugpijn. De resultaten van zijn onderzoek hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het klinische veld, wat onder meer blijkt uit hun opname in de huidige internationale richtlijnen voor de revalidatie van chronische musculoskeletale pijn.
Bruno Bonnechère - Rehabilomics: ontwikkelen van voorspellende modellen met behulp van machine learning en AI? (sessie 9) - Nederlandstalig
Over de afgelopen 15 jaar is er een grote evolutie geweest in de technologie en de gaming-industrie. De Nintendo Wii heeft actieve videogames gepopulariseerd. In deze spellen moeten spelers echt bewegen om de games te spelen. Actieve videogames zoals de Wii Fit en de Microsoft Kinect waren erg populair binnen de revalidatie, maar zijn nu niet meer beschikbaar. Vandaag is immersieve virtual reality (VR) ook populair geworden binnen de revalidatie dankzij de ontwikkeling van goedkopere VR-brillen (zoals de Meta Quest, Pico, en HTC), waarbij spelers – of patiënten – ook (zeer) actief moeten zijn. Tot nu toe was onderzoek vooral gericht op patiënten met neurologische aandoeningen. In deze presentatie zullen we bekijken hoe VR kan worden geïntegreerd binnen de sportrevalidatie en sporttraining.
Bruno Bonnechère behaalde zijn doctoraat in de ontwikkelingen en het gebruik van serious games in de revalidatie aan de ULB en VUB in 2019. Dankzij deze dubbele graad heeft hij zowel een medische als een technische visie op de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van zowel revalidatie als algemene gezondheidszorg. Naast een Master in Master in Motor Science behaalde hij eveneens een Master in Public Health, Epidemiologie en Biostatistiek. Na het behalen van zijn doctoraat werkte hij in twee vooraanstaande onderwijs- en onderzoeksinstellingen in Engeland. Nu werkt hij als assistent-professor aan de faculteit Revalidatiewetenschappen aan UHasselt. Zijn toewijding ligt hierbij voornamelijk op onderwijs en onderzoek. Zijn onderwijservaring richt zich op de leerstoel over het gebruik van nieuwe revalidatie technologieën. Zijn onderzoek focust zich op de ontwikkeling, validatie en implementatie van nieuwe technologieën in het veld. Hij is vooral geïnteresseerd in het gebruik van de gegevens verzameld tijdens de revalidatie (d.w.z. de rehabilomics) om voorspellende modellen te bouwen met behulp van machine learning en Artificial Intelligence.
Eva Swinnen - Virtual Reality in de kinesitherapie: VR and Exergames for Older Adults and Neurological Patients: Benefits and Applications? (sessie 9) - Nederlandstalig
E. Swinnen werkt als docent neurologische revalidatie en revalidatietechnologie aan de Vrije Universiteit Brussel, binnen de Rehabilitation Research Group (RERE). Ze is auteur van meer dan 80 peer-reviewed publicaties. Haar onderzoek richt zich op neurologische (loop)revalidatie en revalidatietechnologie (zoals Virtual en Augmented Reality, serious gaming en robotica). Ze stimuleert multi- en interdisciplinaire samenwerkingen en vormt de brug tussen ontwikkelaars en clinici bij het ontwikkelen, creëren en klinisch testen van gebruiksgerichte revalidatietechnologieën.
Ze is hoofd van het Brubotics Rehabilitation Research Center (BRRC VUB; https://brrc.research.vub.be/), een ultramodern bewegingsanalyse-laboratorium met focus op robotica en technologie voor revalidatie, en medevoorzitter van de ‘Rehabilitation Research’ groep (RERE VUB; https://rere.research.vub.be/). RERE verenigt meer dan 50 onderzoekers die als doel hebben om het beste wetenschappelijke bewijs te leveren voor revalidatiestrategieën ter verbetering van de levenskwaliteit door het optimaliseren van het fysiek functioneren.
E. Swinnen doceert neurorevalidatie en revalidatietechnologie binnen het opleidingsprogramma revalidatiewetenschappen en kinesitherapie. Ze is lid van de werkgroep richtlijnen motoriek/looprevalidatie van de European Stroke Organisation (ESO) en lid van de SIG ‘Telerehabilitation’ van de World Federation of Neurological Rehabilitation (WFNR). Ze is bestuurslid (penningmeester) van de Belgian Society for Neurorehabilitation (https://www.bsnr.org/), lid van de stuurgroep van het Brussels Human Robotics Research Center (https://www.brubotics.eu/) en co-directeur van het Center for Neurosciences van de Vrije Universiteit Brussel (https://c4n.research.vub.be/).
Jorn Ockerman - Kinderspel?! Het gebruik van digitale videogames binnen de pediatrische kinesitherapie (sessie 9) - Nederlandstalig
Dr. Jorn Ockerman behaalde zijn doctoraat in de gezondheidswetenschappen in 2025 aan de Universiteit van Gent. Onder financiering van het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO) werkte hij hiervoor nauw samen met het start-up bedrijf Creative Therapy. Zijn onderzoek focust op het gebruik van revalidatietechnologie en hoe deze toestellen kunnen dienen als trainings- of meetinstrumenten voor evenwichtsvaardigheden. Daarnaast bestudeert hij de impact van spelelementen en gamification bij verschillende patiëntengroepen.
Audrey Vanhaudenhuyse (ULiège) - Thematique de recherche, état de conscience modifiée ainsi que la VR (sessie 22) - Franstalig
Tijdens deze conferentie zal ik het hebben over het belang van complementaire benaderingen op basis van veranderde bewustzijnstoestanden, zoals hypnose, virtual reality in combinatie met hypnose of andere trancetheorieën om mensen te helpen omgaan met pijn (zowel acute als chronische pijn). Ik zal deze observaties op basis van klinische studies aanvullen met een samenvatting van de neurofysiologische mechanismen die aan de grondslag liggen van deze modulatie van de pijnperceptie bij het gebruik van deze verschillende instrumenten.
Audrey Vanhaudenhuyse is neuropsychologe, universitair hoofddocent en doctor in de medische wetenschappen. Ze is geïnteresseerd in processen van bewustzijnsverandering (hypnose, VR/hypnose, trances uit traditionele praktijken). Als onderzoeker bij het Centre Interdisciplinaire d’Algologie van het CHU van Luik leidt ze ook het Conscious Care Lab, een onderzoekseenheid van het GIGA Consciousness van de Universiteit van Luik. Haar doelstellingen zijn het ontwikkelen van onderzoeksparadigma's om de bijdrage te evalueren van instrumenten die gebruikmaken van technieken zoals hypnose, virtual reality en diverse trancepraktijken voor het algehele welzijn van patiënten (chronische pijn, oncologie, intensive care, enz.), en om de neurale correlaties ervan te bestuderen om de onderliggende processen van deze bijzondere toestanden beter te begrijpen.
Benieuwd naar welke thema's er nog aan bod zullen komen op 20 september?